تصویر مردی که خواب ملت آگاه را می دید/ تورج عاطف
روزجهانی عکاسی مصادف است با بزرگترین و شاید تلخ ترین تصویر تاریخ معاصر ایران
روز 28 مرداد واقعه ای است که ثبت شده است در بسیاری از تاریکخانه های 6 دهه اخیر
و من باز به تصویر ش می نگر م
گو ئی تاز ه به خو اب ر فته است اما خو اب نهضت او 64 ساله شد
چه گو نه 64 سال را گذ راندیم ؟
غر و ب 28 مر داد دگر ی را می گذ رانیم غر و بی که بر ای دکتر مصد ق و یارانش و ملت ایران غر وبی جاو دانه شد غر وبی که ز طلو عی آمد
شاید عکاسان آن طلوع نمی اندیشدند که در تاریکخانه هایشان این گونه عکس های متفاوتی ز طلوع تا به غروب داشته باشند
در طلو ع همان ر و ز 28 مر داد 1332 بو د که فر یاد یا مر گ یا مصد ق در همه جای این مر ز و بو م شنیده می شد و در غر وب همان روز نداهائی فر یاد مر گ بر مصد ق را چو ن بو فهای کو ر ترنم کر د ند
فریاد مرگ مصدق را سر دادند او که از فر یاد کشید ن در صحن مجلس خسته شد و چو ن با خائنین ناشنو ا مو اجه شد به بیر و ن آمد در خیابان فر یاد ز د ” هر جا ملت است آنجا مجلس است ”
چه ملتی ؟!!
ملت همیشه در خواب همان که مفتش هزار دستان می گفت
به یک بار ه دید آن ملت چه آسان یادشان می رود و سر کو ب می شو ند و چه آسان رو یاهایشان ر نگ می باز د و آر مانها را به زبالدانی تسلیم و ر ضا می سپار ند
او سخت ر نجیده بود و در دادگاهش با طنز ی آشکار با پیژاما به صحن داد گاه می آمد در هنگام کیفر خو است دادستان خو د را به خو اب می ز د ز یرا می دانست در آن بیدادگاه هیچ کسی بیدار نیست و..
تصویر او را می نگرم و می اندیشم داد گاهی که در آنجا مصد ق را متهم به خیانت شد یادی هم از وکیل ملت ایران در دادگاه لاهه کرد؟ بی شک کسی یادش نبود و شاید قرار نبود که به یادماندنی باشد
تصاویر جاودانه هستند و شاید شازده قاسم میرزا که اولین عکاس ایرانی است هیچگاه فکر نمی کرد که تاریکخانه تاریخ می تواند تاریک ترین عکس ها را هم چا پ کند
تصویر خیانت
تصویر جهل
و..
ناخدای عشق ...